Skivrecensioner, DI Weekend

Cherrie
Sherihan
RMH
Betyg: 4

När soulmusiken knackade på dörren till det svenska folkhemmet satt jag och väntade vid köksbordet.

Andra halvan av 1980-talet var en omvälvande tid. Den ledande rockklubben i Stockholm, Ritz vid Medborgarplatsen, togs över av discjockeyer som spelade svart musik.

Micke Goulos hade sin epokgörande kväll, Zanzibar. Denniz Pop, Stonebridge och deras SweMix-kollegor spelade de senaste importtolvorna. Artister som Public Enemy och Trouble Funk kom till Ritz och gjorde midnattskonserter.

Varje gång Prince var i stan var alla på plats, både på konserterna på Hovet och på efterfesterna. Varje ny Prince-singel detaljstuderades som en artefakt från Gud.

Ur denna klubbscen kom den första generationen svenska soulartister. Plötsligt kom det fram det svenska artister som inte bara lyssnade på amerikaner utan gjorde egen soul, R&B och funk på svenska. Eric Gadd, Orup, Titiyo, Kayo, många andra.

Med åren avtog den första svenska soulvågen. Allt det som svensk soul stod för och bidrog med på den tiden, det har tagits över av rappare.

Var finns svensk och R&B i dag? Ett frö till en ny blommande storhetstid sås med det här albumet

Sherihan ”Cherrie” Hersi från Rinkeby gör superb R&B av högsta internationella klass. Stenhård och mjuk på samma gång, som asfalt på sommaren. Hon sjunger om sin egen uppväxt, samtidigt som hon förvaltar genrens tradition med utelämnade kärlekstexter.

Som en av producenterna till albumet hittar man en annan av den nya svenska soulmusikens fanbärare, Leslie Tay, en av landets mest lovande låtskrivare, producenter och artister.

Cherrie och Leslie Tay föddes under den första soulvågen. Nästa generation är här.

Jan Gradvall

Michael B Tretow
Kungsgatan 25
Riverside/Border
Betyg: 3

Michael B Tretow var för ABBA vad George Martin var för Beatles. En egensinnig tekniker vars uppfinningsrikedom öppnade dörrar. Denna samling innehåller demotejper som Tretow spelade in på 1960-talet i sitt pojkrum på Kungsgatan i Norrköping och blir en viktig pusselbit i svensk pophistoria. Han byggde egna ekomaskiner av pianotrådar och spelade in både sig själv och lokala band. Poppärlor som ”I really am a fool for you” håller internationell klass och ger en föraning om nästföljande decenniums ljudrevolution.

Jan Gradvall

Eva Dahlgren
Jag sjunger ljuset
Sony
Betyg: 4

Eva Dahlgren har fått flest Grammisar genom tiderna vid sidan av Kent och Per Gessle. För första gången på 25 år återigen gjort ett album där hon återigen placerar sig mitt i popmusikens centrum. ”Jag sjunger ljuset” är ett album lika öppet, suggestivt och fullt av lika starka melodier som en ”En blekt blondins hjärta”. Hennes precision i formuleringar och fraseringar är total. Allt på albumet finns där av en anledning. Att lyssna känns som att bli inbjuden till hennes rum. Allra bäst är de spår där hon söker sig mot DJ-världen. En houseremix på ”En dröm” skulle kunna göra det till en av sommarens största låtar.

Jan Gradvall