Krönika, DI Weekend

Weekend 17 juni

Krönika

Jan Gradvall

Semestern står i hallen och knyter skorna. Snart, väldigt snart, är det dags att återigen öppna dörren till friheten.

Ledighet – eller längtan efter ledighet – är för många också lika med en period av reflektion och utvärdering.

En slags personlig halvårsrapport.

Hur var egentligen vintern och våren? Varför blev det så där jobbigt eller stressigt igen? Känner du att ingen riktigt förstår eller uppskattar vad du uträttar? Känner du dig undervärderad? Dags för uppbrott och förändring till hösten?

Till alla som något på olika sätt känner sig förbisedda eller undervärderade i sitt: tänk på Phil Collins.

Ingen vet mer om hur det är att kroniskt undervärderad i sin gärning.

Ingen har mer att lära ut hur man ska hantera denna frustration – hur man kan vända det till sin fördel – än en trummis som aldrig får vara med på listor över tidernas bästa album utan i stället enbart syns på listor av typen Balding Celebrities.

Jag skaffade nyligen Phil Collins album ”Face value” från 1981 som nyutgåva på cd.

Jag är chockerad över två saker: 1. Hur bra det låter. 2. Hur jag sedan dess haft med mig Phil Collins i mina tankar som en slags Mållgan.

Phil Collins kan användas som populärkulturell Dr Phil.

Om man i olika situationer och valmöjligheter tänker ”Vad skulle Dr Phil ha sagt?” – samtidigt som man låter tankarna mullra som trummorna på ”In the air tonight” – kan man lättare navigera sig fram mot en bättre höst.

I den nyskrivna omslagstexten till albumet ”Face value” skriver Phil Collins att han kanske varit överbeskyddande med vad han skapar. Alla säger att de välkomnar kritik och vill höra andra människors åsikter, men Phil Collins är ärligare än så: ”Jag är intresserad av andra människors åsikter – om de gillar vad jag gör”.

Första spåret på ”Face value” är ”In the air tonight”. När man hör den låten i dag inser man att det varit en av musikhistoriens mest inflytelserika inspelningar. Topp 50? Topp 20?

Trumljudet på den låten är egentligen komplett vansinne, helt orimligt uppvridet i ljudbilden – just därför skrev det historia.

En lektion från Dr Phil: ”Våga gå för långt när du skapar”.

Phil Collins upptäckte detta trumljud, med s.k gated reverb, när han spelade på Peter Gabriels tredje album och utvecklade det tillsammans med teknikern Hugh Padgham.

När tv-serien ”Miami Vice” hade premiär 1984 så spelades ”In the air tonight” i pilotavsnittet. Känslan i låten – urban ödslighet, neon i natten – präglade hela serien.

Phil Collins utgjorde populärmusikens centrum under första halvan av 1980-talet.

När Live Aid ägde rum sommaren 1985 var Phil Collins den ende artisten som spelade på de simultana konserterna i London och Philadelphia genom att flyga Concorde däremellan.

Från musikkritiker fick han ändå aldrig något annat än ett konstant hån. Men så här i efterhand är det han som gått segrande genom sin konsekventa hållning: att aldrig lyssna på någon annan åsikt än sin egen.

Redan innan ”In the air tonight” hade Phil Colling varit med och revolutionerat popmusiken genom sitt unika sätt att spela trummor på flera av Brian Enos epokgörande album. Ja, det är Phil Collins som spelar på ”Another green world” och ”Before and after science”, album som stakade vägen mot framtiden.

Brian Eno har sagt att han därefter i sina produktioner återanvänt Phil Collins trummor ”ungefär 800 gånger”. Jämför även James Blakes hyllade samtida produktioner med Phil Collins.

Den största hämnden för Phil Collins är ändå det erkännande han fått från samtida artister inom hiphop och R&B.


När Ice-T i en dokumentär fick frågan av en förbluffad och sarkastisk intervjuare (vit engelsman) varför han hade så många Phil Collins-plattor i hemmet, så fräste Ice-T tillbaka: ”Don’t mess with my Phil”.

Phil Collins har även nämnts som stor inspirationskälla av rappare som Ol’ Dirty Bastard, DMX och Kanye West. ”Face value” är farfar till Kanye Wests album ”808s & Heartbreak”.

Tänk om Phil Collins varit dum nog att lyssna på vad dåtidens rockkritiker tyckte han skulle göra? Då hade han aldrig fått detta genomslag.

Lektion från Dr Pihl: ”De som kritiserar dig i dag har förmodligen andra jobb om tio år.”

Låt aldrig utomstående röster avgöra styrkan i din personliga halvårsrapport.

Det finns två sorters människor. De som går längst fram och skapar. De som går bakom och kommenterar.

Vid perioder av självtvivel, gör som Phil och vridit upp trumljudet ännu högre.

Låt den här sommaren bli en Philsommar.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

TV
”Roots”, HBO Nordic. Redan i fjol, när Kendrick Lamar hyllade Kunta Kinte i låten ”King Kunta”, kunde man känna att en remake av ”Rötter” låg i luften. En oförglömlig släkthistoria som sträcker sig över 125 år. Hela världen påverkas fortfarande av arvet efter slaveriet. Borde visas i skolor.

POESI
Lars Norén, ”Stoft”, Albert Bonniers Förlag. ”Stillhetens få möbler från det förflutna står kvar som tankar i mitt hem”. Lars Norén går tillbaka till poesin, hans första diktsamling från 1980. Unik formgivning av Nina Ulmaja som gör att diktraderna bokstavligen får utrymmet de kräver.

LIVE
Van Morrison, ”It’s too late to stop now… Volumes II, III, IV & DVD”, Sony. Den suraste rockartisten genom tiderna var åtminstone på strålande humör under tre månader av sitt liv: maj till juli 1973. Utökad version av ett av tidernas bästa livealbum. Kaledonisk endorfinsoul som flyttar berg.

+

KORTIS NR 1:

Det är dagen efter att Max Martin mottagit Polarpriset. Hur firar han?

Förmodligen på samma sätt som han firat sina framgångar de senaste 22 åren: genom att gå till studion och fortsätta jobba.

Norska låtskrivarduon StarGate har sagt att vad som skiljer Max Martin från amerikanska kollegor är att medan de stannar upp och firar att de är störst i världen, så har Max Martin i stället barea gått direkt tillbaka till studion.

Hela tiden med syftet att förädla, förändra, förnya.

Efter den stora intervjun i DI Weekend i februari har Max Martin varit medkompositör och medproducent till ytterligare tre låtar som nått Topp 10 eller högre på Billboardlistan.

Adele, Send my love (to your new lover)
Adeles senaste singel är signerad Max Martin och Shellback. Max Martin sjunger också på låten. Lyssna noga och hans röst hörs i körerna. Det är inte många utomstående som fått sjunga på Adele-låtar.

Ariana Grande, Dangerous woman
22-årige Ariana Grande är den artist som Max Martin jobbat mest med på senare år. Max Martin är inblandade i sju låtar på hennes senaste album. Titelspåret ”Dangerous woman” nådde 8:e plats på Billboard. Just nu klättrar uppföljaren ”Into you”.

Nick Jonas, Under you
Ett spår från Nick Jonas helt nya album ”Last year was complicated” som ännu inte släppts på singel. Producerad av svensk supertrio: Ali Payami, Shellback och Max Martin. Rickard Göransson finns också med bland kompositörerna.

Pink, Just like fire
Filmlåt. Från soundtracket till ”Alice through the looking glass”. Skriven och producerad av Pink tillsammans med Max Martin, Shellback och Oscar Hollter. Pinks dotter har inspirerat texten. Hittills nått 10:e plats på Billboard, kan klättra högre.

Justin Timberlake, Can’t stop the feeling
Ännu en filmlåt. Från den kommande animerade filmen ”Trolls”. Snabbast säljande låten under hela 2016. Den första Billboard-etta Justin Timberlake haft sedan 2007. Justin Timberlake har de senaste veckorna varit i Max Martins studio i Stockholm och arbetat på fler låtar.

Jan Gradvall

+

KORTIS NR 2:

På 1980-talet var Eddie Murphy störst på skolgårdarna långt innan kvällstidningsredaktörer visste vem han var.

Samma sak händer nu med Kevin Hart.

En kortväxt 36-åring från Philadelphia, tidigare skoförsäljare, som flugit in under radarn och blivit 2010-talets hetaste filmkomiker.

Ett tecken var när Chris Rock ledde Oscargalan och i sin öppningsmonolog refererade till Kevin Hart fler gånger än till någon annan stjärna i salongen.

En artikel i filmbranschtidningen Variety hade i förfjol rubriken, ”How did Kevin Hart get so damn hot?” Ett svar, förutom att hans ettrighet och vasshet påminner om Murphy, är att han jobbar på samma sätt som rappare och är hela tiden aktiv på sociala medier.

Med 30 miljoner följare på Twitter kan Kevin Hart på egen hand göra mer en films synlighet och spridning än bioannonser och dussintals soffprogramsintervjuer.

Att actionkomedin ”Central intelligence”, svensk biopremiär i dag, har Kevin Hart på affischen innebär att den redan är en garanterad succé.

Jan Gradvall