Krönika, DI Weekend

Weekend 19 maj

Krönika

Jan Gradvall

Drömmer du att om skapa ett företag som blir stort, större, störst?

Se då till att börja med att skapa ett företag som inte tänker stort utan litet.

Ett fungerande företag som till en början inte alls fokuserar på siffror och antal potentiella användare eller kunder, utan lägger all energi på att i liten skala göra produkten så bra att den förenklar ditt eget liv.

Vi lever i ett tidevarv där det i mötesrum med fördragna persienner hela tiden presenteras så kallat geniala idéer.

Utan att kunna sätta ord på varför har jag alltid varit intuitivt skeptisk till alla dessa presentationer av koncept som inte ännu prövats i verkligheten.

I 19 fall av 20 handlar det om saker som ska bli stora på nätet. När man i slutet av presentationen uttrycker en viss skepsis, och ställer ett par frågor av praktisk natur, så bemöts man med en stor suck, ”Du fattar inte hur stort det här kommer att bli”, och tvingas titta igenom PowerPoint-diagrammen ännu en gång:

Några år senare visar det sig att den där geniala men oprövade idén fastnade i startgroparna med x antal miljoner i kostnader

Men tack var en ny podcast om entreprenörskap kan jag nu sätta ord på min intuitiva skepsis.

Podasten heter ”Masters of scale” och görs av Silicon Valley-räven och LinkedIn-grundaren Reid Hoffman. I första avsnittet hamrar han in sin tes: börja i liten skala. ”To scale, do things that don’t scale”.

Scale har på diskutabel dotcomsvenska översatts med skalbar. Att vara skalbar betyder att ens idé har en kapacitet som enkelt kan ökas vid skiftande behov. Att man till exempel inte byggt in sig en lösning som efter ett tag visar sig vara för liten.

Ett bra exempel på en skalbar idé är Spotify som kan nå hur många kunder som helst utan att företagets befintliga struktur behöver ändras i grunden.

Podcasten ”Masters of scale” är något hurtigt redigerad – som en TED Talks-föreläsning som lånat P3:s kartotek med ljudeffekter – men vad som gör den intressant är att Reid Hoffman sitter på ett unikt kontaktnät.

Hoffman var en tidig investerare i företag som Airbnb, Facebook och Zynga. När han nu gör en podcast får han gäster som aldrig ställt upp i liknande sammanhang. I de tio avsnitten av ”Masters of scale”, varav tre hittills ligger ute, intervjuas personer som Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg på Facebook och Reed Hastings på Netflix. (Podcasten är också den första i USA med 50/50-könsfördelning på intervjugäster.)

I det första avsnittet intervjuas av ”Masters of scale” intervjuas Brian Chesky som startade Airbnb.

Brian Chesky berättar om ett avgörande möte han hade 2009 med en affärsrådgivare. Han befann sig då i Kalifornien, precis som alla andra IT-entreprenörer, samtidigt som den enda stad där det nystartade Airbnb hade några kunder var New York.

En rådgivare fick höra det och sade: ”Vad gör du här, åk till New York direkt”. Brian Chesky förstod inte varför. Det handlade ju om en geografisk icke-specifik idé för nätet. Rådgivaren: ”Åk till dina användare. Lära känna dem. Lär känna dina kunder en och en. Det här är enda tillfället då ni är tillräckligt små för att kunna göra det.”

Och Brian Cheskey lydde rådet. Han och hans medgrundare åkte till New York och gick sedan runt och ringde på hos alla som lagt upp uthyrningsannonser för lägenheter och rum.

För att bli insläppta sade de att användarna som motpresentation fick snyggare bilder att lägga upp tagna av professionella fotografer. Vad de inte sade var de inte hade råd med fotografer utan kom själva med sina egna kameror.

På så sätt fick de unik inblick i vad som behövdes på marknivån för att göra idén och sajten bättre. Att jobba så var varken tidseffektivt eller skalbart men det skapade en grundstomme så stark att den sedan kunde utvecklas.

I intervjun med Reed Hastings berättar Brian Chesky om hur Airbnb tog sig igenom alla motgångar och hela tiden förbättrat sin produkt. När bolaget tog in nytt kapital i fjol värderades det till 30 miljarder dollar.

”Masters of scale” känns också nytänkande som podcast på så sätt att alla program även finns tillgängliga i utskriven form som pdf:er på sajten MastersOfScale.com.

Diskussionerna i programmen tas även vidare på nätet där personer från affärsvärlden spinner vidare på samma ämne.

En annan teori som hamras in är att man aldrig ska vänta för länge med att lansera. ”If you aren’t embarrassed by your first product release, you’ve released too late”.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

BOX
Nick Cave & The Bad Seeds, ”Lovely creatures” (BMG). Best of-box med tre cd-skivor samt en två timmar lång dvd med unikt arkivmaterial. Pasadena, 1984. En enkel skakig VHS-kamera dokumenterar ett framträdande av ”From her to eternity” som är så hårt att ordet hårt framstår som en fjunig fågelunge.

REGISSÖR
Reed Morano. Lägg det namnet på minnet, bildgeni och regissör till de tre första visuellt banbrytande avsnitten av HBO-serien ”The Handmaid’s Tale”. Fotograf i grunden (”Frozen River”). 2018 gör hon postapokalyptisk långfilm med Peter Dinklage (”Game of thrones”) och Elle Fanning.

JAZZ
Lars Skoglund, ”La La Lars” (Headspin, vinyl). Trummisen Lars Skoglund, medlem i Laakso och kapellmästare hos Lykke Li, gör som Art Blakey och Max Roach: ger ut ett album i eget namn och använder jazzeliten som kompgrupp (Kullhammar, Kajfes & co). Varm pulserande jazz där 2017 rinner genom ådrorna.

+

BONUS NR 1:

Nästa fredag 26 maj är det premiär för den femte filmen om ”Pirates of the Carribean”.

Detta filmfranchise har i dag spelat in 33 miljarder kronor.

Samtidigt som man försöker smälta den siffran finns det skäl att påminna om en sak filmbolaget aldrig nämner i pressreleaser: filmerna bygger på den potentiellt sämsta idé som en Hollywood-chef haft.

Jerry Bruckheimer besökte en dag i Disneyland utanför Los Angeles, åkte turen ”Pirates of the Carribean” – ungefär som en mycket mer utvecklad och påkostad variant av Spöktåget på Gröna Lund – och utbrast sedan: ”Det här ska vi göra film på!”

Osannolikt nog fungerade det. Första filmen från 2003 innehåller både sekvenser och repliker som är direkt hämtade från åkattraktionen.

Gör man sin research upptäcker man också att åkattraktionen fyller 50 år denna vår. Det var den sista åkattraktion som Walt Disney själv var med om att utforma. Den öppnade tre månader efter hans död.

Enligt en modern myt som ingen vill dementera ligger Walt Disneys kropp begravd under ”Pirates of the Carribean”, nedfrusen och kryokonserverad.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

Vilka skivbolag har haft störst påverkan på pophistoriens utveckling? Historien om Fast Product visar att det varken behöver vara de mest framgångsrika eller långlivade.

Fast Product var ett Edinburgh skivbolag som existerade från slutet av 1977 till slutet av 1979 och endast gav ut 11 skivor och två fanzines.

Trots detta påverkade Fast Product hela den efterföljande musikhistorien. Grundarna Bob Last och Hilary Morrison såg på punken med Andy Warhols glasögon. Bob Last läste militärstrategi och var mer intresserad av kommunikation än musikalisk skicklighet. Utgåvorna förpackades med slagord.

Band som Human League och Gang of Four gav ut sina första singlar på Fast Product. Bolagets gav ut tre maxisinglar, Earcom-serien, där nya band som Joy Division och DAF presenterades. När Tony Wilson startade Factory Records ringde han upp Fast Product om bad om råd.

Historien om Fast Product berättas i en ny musikdokumentär, ”Big Gold Dream”, som först visades på bio i Storbritannien, därefter på BBC 2 och nu finns på dvd.

”Big Gold Dream” tar ett större grepp på hela den skotska do it yourself-scenen och skildrar den kreativa rivaliteten mellan Postcard Records i Glasgow och Fast Product i Edinburgh. Titeln är hämtad från en låt med Fire Engines. Dokumentären är något amatörmässigt filmad och saknar intervjuer med några nyckelpersoner.

Det är Bob Lasts hjärna som imponerar mest. Bob Last gick sedan vidare med samma idéer och hjälpte till att skapa världsstjärnor av Human League, Heaven 17 och ABC.

Jan Gradvall