Skivrecensioner, DI Weekend

First Aid Kit
Titel: The big black and the blue
Skivbolag: Wichita/Cooperative/Bonnier Amigo
Betyg: 4

Rockhistorien har blivit en världskarta där allt fler satt nålar överallt. Aldrig har den genomsnittlige rocklyssnaren varit så historiekunnig och musikaliskt allmänbildad som i dag.

Men det finns några platser på kartan där det fortfarande sitter alldeles för få nålar. En av dem är The Roches, tre amerikanska systrar, kända för sin förtrollande stämsång. The Roches slog igenom som bakgrundsångerskor på Paul Simons andra soloalbum. 1979 debuterade systrarna ett briljant album som alla borde höra och som influerat många samtida artister, inte minst svenska Deportees.

Jag tänker även på The Roches när jag hör debutalbumet med First Aid Kit, en duo bestående av tonårssystrarna Klara och Johanna Söderberg från Enskede. Systrarnas sammanflätande sätt att sjunga skär rakt igenom samtidens popmusik, och de skriver redan häpnadsväckande bra låtar. Välkommen till 2010-talets första stora svenska album.

Jan Gradvall

Beach House
Titel: Teen dream
Skivbolag: Bella Union/Cooperative/Bonnier Amigo
Betyg: 4

Det finns alltid något instrument som dominerar i populärmusiken. Under sjuttiotalet, då många band var influerade av funk och reggae, var basen ett tag det tongivande instrumentet. Ofta har det annars varit elgitarren. Eller synthesizern som på åttiotalet.

Just nu är det sången, och i synnerhet stämsången, som definierar popmusiken. Allt fler band har sättningar där alla medlemmarna kan sjunga och allt fler artister skriver sånger som även skulle kunna framföras acapella. Fleet Foxes debutalbum från 2008 kan visa sig vara det definierande albumet för denna vokalepok.

Även 2010 års första stora blogghype, duon Beach House från Baltimore, spelar drömsk, vacker hippiepop där sången är i centrum. Att skivan är inspelad i en kyrka gör den ännu mer tidstypisk. ”Zebra” och ”Norway” är oemotståndliga, även om jag efter 20 spelningar fortfarande inte förstå ett dyft av texterna.

Jan Gradvall.

Lindstrøm § Christabelle
Titel: Real life is no cool
Skivbolag: Feedelity
Betyg: 4

2000-talets roligaste Norgehistoria? Att discons centrum inte längre är New York utan Oslo. De senaste fem åren har dykt upp så många bra discolåtar och framförallt discoremixar med norsk avsändare att en ny genre myntats – fjorddisco. Genrens stjärnor är Prince Thomas och Lindstrøm, två skäggiga medelålders män i t-shirt.

Genom att samarbeta med Oslo-sångerskan Isabelle Haarseth Sandoo har Hans-Peter Lindstrøm gjort sitt bästa album hittills. ”Baby can’t stop” kunde nästan ha platsat på Michael Jacksons album ”Off the wall”. ”Let’s practise” liftar vidare från Donna Summers ”I feel love”. Och den briljanta loja ”High & Low” förtjänar att bli den nya strechinglåten på alla SATS-gym.

Jan Gradvall

Pascal
Titel: Orkanen närmar sig
Skivbolag: Novoton/Playground
Betyg: 4

Pascal har hamnat i en märklig sits. Inom väggarna för Dagens Nyheters kulturredaktion är trion Sveriges största och mest hyllade punkband. Men här Pascal spelar live runt omkring i Sverige, där punkscenen just nu upplever ännu en storhetstid, är trion fortfarande okänd och kan mötas av gapande tomma lokaler.

Att vara smart, sarkastisk och intellektuell är sällan heller särskilt förenligt med punkrock. Men på sitt tredje album, som är deras minst skrikiga hittills, hittar Pascal en annan väg. Sångaren Isak Sundström lärde sig som liten spela gitarr av Olle Ljungström och börjar nu även sjunga mer och mer som Olle Ljungström. Samtidigt förenas Mimmi Skog och Manuela de Gouvia i ett stramt slammer som för tankarna till The Cramps. Musiken blir som en röntgenbild av 1950-talsrock uppsatt på ett ljusbord. ”Måne över Fårösund” är också Pascals första mästerverk.

Jan Gradvall