Skivrecensioner, DI Weekend

Tove Styrke
Titel: Tove Styrke
Skivbolag: Sony
Betyg: 4

Med endast sex kandidater kvar inför kvällens omgång av ”Idol” kan man konstatera att det förmodligen blir som det som alltid blir i slutomgångarna: när det drar ihop väljer svenska folket alltid lungkapacitet framför artistisk originalitet.

Och de ”starka sångare” som går vidare kan visa sig vara helt visionslösa när de släpps in i en skivstudio.

För att lyckas i artistvärlden krävs helt andra egenskaper än de coverbandegenskaper som ”Idol”-konceptet riskerar att accentuera. De vet den kompetenta juryn, men det är inte de som har mandat att utse vinnaren.

Att två av de som gick längst i årets ”Idol”, Geir och Elin, tidigare tävlat i finska ”Melodifestivalen”, vittnar också om att TV4 försöker dopa tävlingen. Jämför med förlagan ”American Idol” som inte satsar på säkra kort utan enbart på nya talanger. Där är den övre åldersgränsen 28 år. Där är det förbjudet att ha en manager.

Tove Styrke kom bara trea i fjolårets ”Idol”. Men här visar hon med eftertryck att det var hon som bara den bästa artisten i startfältet. Tove Styrkes album är det bästa album en Idol-artist gjort jämte Amanda Jenssens debut. (Agnes och Darin har också gjort bra låtar, men inte så här jämnstarka album.)

Musiken är modern elektronisk pop som ytligt sätt kan tyckas ha likheter med Robyn, men Tove Styrke har en helt egen, mörkare röst och ett annat temperament. I sina danslåtar uttrycker hon en kombination av melankoli och eufori som påminner om tidiga Madonna. Tove Styrke kan bli en idol på riktigt. En världsidol.

Jan Gradvall

Robyn
Titel: Body talk pt 3
Skivbolag: Konichiwa/EMI
Betyg: 3

Robyn
Titel: Body talk
Skivbolag: Konichiwa/EMI
Betyg: 5

Jag är gammal nog att minnas hur upprörda många blev när Sex Pistols släppte sitt album ”Never mind the bollocks” 1977. I stället för de nya låtar som alla hoppades på påminde Sex Pistols debut mer om ett krasst kommersiellt ”Greatest hits”-album. Skivan dominerades helt av bandets fyra hitsinglar. Och vi Sex Pistols-fans tvingades att återigen betala för låtar vi redan hade. För en 14-åring som jag var det förödande för veckopengen.

I dag, däremot, framstår det som en självklarhet att Sex Pistols gjorde rätt. Det hade varit vansinne att ge ut ett album utan att inkludera klassikerna ”Anarchy in the UK”, ”God save the Queen”, ”Pretty vacant” och ”Holidays in the sun”.

En liknande upprördhet och diskussion lär nu möta Robyn. Vad som från början utlovades vara en trilogi med tre album under 2010 kommer nu i stället att avslutas med ett slags ”Greatest hits”-album med låtar som många redan hört och köpt. Skivan ”Body talk”, som ges ut 22 november, består av fem nya låtar samt fem låtar från ”Body talk pt 1” och fem låtar ”Body talk pt 2”.

För att dämpa protesterna ges det i Sverige även ut en ”Body talk pt 3”, men det är uppenbart att det är ”Body talk” som Robyn och skivbolaget hoppas vi ska köpa. På sajter som Amazon är ”Body talk pt 3” inte utannonserad överhuvudtaget. På Ginza säljs ”Body talk pt 3”, med endast fem låtar, för 139 kr medan ”Body talk”, med femton låtar, kostar 149 kr.

Tydligare än så kan det inte bli: det är ”Body talk” som är Robyns riktiga album från 2010, hennes ”Never mind the bollocks”.

Robyn själv har kallat ”Body talk” för ”turboversionen” av ”Body talk”-trilogin. Oavsett vad man tycker om tilltaget blir slutresultatet förstummande rent musikaliskt. De fem nya låtarna fungerar inte som ett album i sig. Men när man samlar dem med de tio bästa låtarna från ”Body talk pt 1 & 2” – med klassiker som ”Fembot”, ”Dancing on ny own” och ”Hang with me” – så blir det det starkaste internationella popalbum som någon artist släppt under 2010. Det här var Robyns år.

Jan Gradvall

Sarah Dawn Finer
Titel: Winterland
Skivbolag: Roxy Recordings
Betyg: 3

Julalbum är lite som glögg. Vad som under några minuter framstår som årets höjdpunkt blir efter ett tag så äckelsött att man vill hälla ut hälften. I högen med årets julalbum är Sarah Dawn Finers ”Winterland” det minst äckelsöta jag har hört.

Men de bästa låtarna, de man återvänder till, är symptomatiskt nog de som inte handlar om jul. Den ena är en version av den rätt obskyra Prince-låten ”Sometimes it snows in april” där Sarah Dawn Finer visar att hon är en av Sveriges främsta vokalister. Den andra höjdpunkten är också förknippad med Prince. Under sin turné i somras gjorde Prince en version av Sarah McLachlans hisnande vintervackra ”Angel”, en ballad om turnélivets ensamhet. Sarah Dawn Finer gör den här till sin egen.

Jan Gradvall

Sven Zetterberg
Titel: Grounded in reality
Skivbolag: Borderline/Border
Betyg: 4

På tal om sångare: om det fanns en sångbarometer motsvarande Nöjesguidens legendariska ölbarometern (som tidningen obegripligt nog slutat med) så skulle den listan över Sveriges främsta sångare visa att Sarah Dawn Finer och Helen Sjöholm (som sjunger bättre än någonsin i Stadsteaterns ”Aniara”) denna vecka får sällskap i toppen av Sven Zetterberg.

Sven Zetterberg, född 1952 i Skärblacka, har investerat ett helt liv i att lyssna på soul, country och blues. Och han har aldrig sjungit bättre än här. Vad som låter som gamla soulklassiker från tidigt 1970-tal är i själva verket nyskrivna låtar. Det låter som Syl Johnson eller Otis Clay svängt in från evighetens E4 för att sjunga om svenska sorger och svensk vardag.

Jan Gradvall