Krönika, Dagens Industri

Weekend 17 december

Krönika

Den här helgen är den viktigaste för bokhandlarna under hela året. Så har det varit i 100 år, men – som vi nu fått lära oss på så många områden – så kommer det inte att vara i 100 år till.

Situationen i bokbranschen inför denna jul påminner om den i skivbranschen för fem år sedan. De fysiska butikerna fyller lastpallar med de bredaste titlarna, sänker priset och ställer dem så nära kassan som möjligt.

Men vad som hände 2005 var att iTunes Music Store öppnade i Sverige. En utveckling som pågått i flera år tippade då slutligen över. Och den digitala försäljningen blev en gång för alla viktigare än den fysiska.

De som slutade köpa cd-skivor för gott 2005 var den stora breda målgrupp som bara köpt några titlar om året men på så sätt hållit handeln vid liv. Precis den målgrupp som Akademibokhandeln som just nu satsar på att nå med sina kampanjer.

Vad som är gemensamt för årets mest exponerade titlar på Akademibokhandelns stortavlor – Andreas Carlssons ”Dandy”, Sofi Fahrmans ”Elsas värld” och ”På spåret”-boken – är att de riktar sig till andra läsare än de som läser recensioner och ser på ”Babel” på tv.

Utvecklingen i USA och England visar att det är just denna typ av titlar som först tar steget från papper över till de platta paket som med stor sannolikhet kommer att bli årets julklapp i Sverige: läsplattan och surfplattan.

Den målgrupp som Akademibokhandeln just nu satsar på är alltså den som mest troligt kommer att överge dem.

I England har bokhandelskedjor motsvarande Akademibokhandeln länge dominerat stadsbilden. Men efter ett prisdumpningskrig blev Dillons och Books Etc uppköpta och försvann. I början av året gick sedan Borders i konkurs och lämnade gapande hål efter sig på centrala adresser.

Nu finns det bara en enda stor bokhandelskedja kvar i England, Waterstones. Men även Waterstones försäljning rasar och VD:n fick sparken i januari.

Parallellt med detta så fortsätter initierade och småskaliga bokhandlar och skivaffärer – de som riktar sig till kunder som köper typ 50 titlar om året – att överleva både i England och Sverige.

I Sverige mynnar diskussioner om digitala böcker alltid ut i att någon säger: ”Men ingenting kan ersätta känslan av en riktig bok”. Det är förstås sant, men exakt så sade konsumenter även om skivor. Därefter kom Apple.

Till och med en tung roman som Jonathan Franzens ”Freedom”, skriven av en författare utan nätuppkoppling, har under 2010 sålt 35 procent av upplagan i digital form.

Bokbranschen 2010 står inför exakt samma förändring som skivbranschen 2005. Från att ha varit en bransch med fokus på tillverkning och distribution – långtradare som kör fram och tillbaka med fysiska exemplar – så kommer det att bli en bransch som, för att citera The Word, handlar om ”works of imagination”.

Från skivbransch till musikbransch, från bokbransch till ordbransch.

I denna nya ordbransch, där pappersböcker finns kvar men digitala böcker kommer att dominera, får förläggarna återigen huvudrollen. Det är förläggarna – inte försäljningsavdelningen – som har kunskapen om hur man förädlar ”works of imagination”, författarnas kreativitet.

Jämför återigen med musikbranschen. De allra största – Dylan, Springsteen, U2, Coldplay – har trots systemskiftet valt att stanna kvar hos sina gamla skivbolag och musikförlag. I den nya världen blir man ännu mer beroende av gammal kunskap.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

FANZINE
Ettnollett. Det 52:a, sista och bästa numret av Ettnollett (80 kr) är ett fanzine upphöjt till konstverk. Samtida kulturhistoria som förtjänar ett formgivningspris.

TIDNING
Eno. Nr 2 (99 kr) understryker att Nordens bästa musiktidning i dag är norsk. Och i detta nummer intervjuas Brian Eno själv.

EP
Moon & Sun, ”The wild things”. Mycket lovande singsongwritern Monica Tormell presentar sig på 6 låtar.

+

BONUS NR 1:

Det är som det brukar vara när man ska sammanfatta ett svenskt musikår. Den mest framgångsrika och inflytelserika gruppen är – ABBA.

Under 2010 har ABBA sålt två miljoner album. Totalt har ABBA nu sålt 337 miljoner skivor. Enbart samlingsalbumet ”ABBA Gold”, som just getts ut i utökad utgåva med en DVD, har sålt i 28 miljoner exemplar.

Förutom detta har ABBA under 2010 blivit invalt i ”Rock and Roll of Fame”. Utställningen ”ABBA World”, som just nu befinner sig i Sydney och Ungern, turnerar över världen. Och över 45 miljoner människor har köpt biljett till showen ”Mamma Mia!”.

Inför julhandeln släpper nu ABBA även två utgåvor som understryker att gruppen är lika hemma i den nya medievärlden som den gamla: en app för iPhone och en vinylbox.

Applikationen för iPhone, som gör det möjligt att via sin telefon sjunga med i låtar och videor, är utvecklad av företaget Singbox som grundats av John Ardelius, civilingenjör från KTH och industridoktorand, och Carl Ljungström, utbildad vid Royal Academy of Music i London.

Boxen ”The Vinyl Collection” (Universal) innehåller replika av gruppens alla åtta album plus en helt ny LP: singelspårsamlingen ”ABBA Tracks”, med Polar-logotypen som omslag.

Tryckoriginalen till de klassiska vinylalbumen med ABBA finns inte längre bevarade. Omslagsfärgerna på albumen i vinylboxen är därmed vagt blekare jämfört med mina gamla LP.

Men Universal har annars gått så långt i sin strävan att man vara originalen maximalt trogna att man till och med gjort exakta kopior av de gamla innerpåsar som på 1970-talet innehöll reklam för andra LP ur bolagets katalog.

Innerpåsen till ”Waterloo”-albumet bär överskiften ”LP-repertoar ur Polar-katalogen – som finns hos er skivhandlare”. Därefter kan ABBA-samlare världen nu förbluffat sitta och stirra på utgåvor med artister som Charlie Norman och Birgitta Wollgård & Salut samt ”Barnens önskevisor” och ”God dag, mitt namn är Rolf Bengtsson – ha’re vart nåt?”

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

Fyra julklappstips på DVD

”Deadliest catch: The complete first season” (svensktextad)
Dokumentärserien ”Dödlig fångst” om krabbfiskare i Dutch Harbor, Alaska, har blivit en av kanalen Discoverys största succéer. Efter fem säsonger dog kaptenen Phil Harris i februari av en stroke. Detta är säsong 1 från 2005.

”Angels in America” (svensktextad)
Dramatikern Tony Kushners mästerverk om aids New York i mitten av 1980-talet sätts i maj 2011 upp på Stadsteatern med Ola Rapace i huvudrollen. Ingen bör heller missa HBO-filmatiseringen med Al Pacino och Meryl Streep.

”Ingen bor i skogen”
Årets mest originella tv-serie. Briljanta Klungan i Umeå kallas för humorgrupp men serien ”Ingen bor i skogen” skulle lika gärna kunna ha representerat Sverige under konstbiennalen i Venedig.

”Brottet: Säsong 1”
Rättigheterna till danska succén ”Forbrydelsen” har köpts upp av amerikanska AMC (kanalen bakom ”Mad men”). Våren 2011 visas denna remake, med titeln ”The Killer”, på AMC med svenske Joel Kinnaman.