Skivrecensioner, DI Weekend

Meat Loaf
Titel: Hell in a handbasket
Skivbolag: Sony
Betyg: 3

Man måste älska Köttfärslimpan. Jag hade nyligen privilegiet att på en magisk middag i Oslo få sitta mitt emot Todd Rundgren, legendarisk musiker och producent till bland annat ”Bat out of hell” med Meat Loaf.

När jag frågade om den inspelningen berättade Todd Rundgren: ”Meat Loaf gjorde en akustisk audition för mig där han och Jim Steinman vid pianot och två dansade körtjejer framförde hela albumet, från början till slut. Jag satt där, stirrande på vansinnet och tänkte, ’Äntligen någon som vågar parodiera Bruce Springsteen’.”

För att göra parodin fullständig anlitade Todd Rundgren navet i E Street Band, Max Weinberg och Roy Bittan, som studiomusiker Resultatet blev dock inte vad Todd Rundgren hade tänkt sig. Med över 43 miljoner sålda album är ”Bat out of hell” det femte mest sålda i historien.

Todd Rundgren framhöll samtidigt Meat Loafs storhet. ”De flesta av sångpåläggen på ’Bat out of hell’ är gjorda i en enda tagning.”

Köttfärslimpan har i dag fyllt 64 och kämpar på i motvind utan Jim Steinman. Avsaknaden av Steinmans popkompass är stor men inledningsspåret är ”All of me” är Meat Loaf som absolut bäst: ugnsgratinerad Wagner med potatismos och extra mycket sås.

Meat Loaf låter överlag lika arg och förbittrad som han gjorde i sin gästroll i ”Fight Club”. Och det är bara att applådera hans bombasm. När man tror att låten ”Blue Sky/Mad mad world/The good God is a woman and she don’t like ugly” inte kan bli vansinnigare än titeln, så kommer Chuck D från Public Enemy in och rappar.

Jan Gradvall

Miike Snow
Titel: Happy to you
Skivbolag: Sony
Betyg: 4

Barnteckningar är ofta som bäst när de lämnas halvfärdiga. Popmusik kan fungera på samma sätt; det är vad som utelämnas som gör det intressant.

Debutalbumen med The xx och Miike Snow är de smartast arrangerade popalbumen jag hört i modern tid. Magin ligger just i de tomma ytorna.

Miike Snows uppföljare visar att svenskarna som är kärnan i trion, Bloodshy & Avant, är strålande pophantverkare. Men skillnaden från debuten är att fler färger nu är ifyllda, bandet är mer färdigt, till priset av att resultatet inte alls blir lika originellt. Singelspåret ”Devil’s work” låter tyvärr som en sämre variant på Sebastian Telliers ”La Ritournelle”.

Jan Gradvall

Rebecca Ferguson
Titel: Heaven
Skivbolag: Sony
Betyg: 3

I kväll är det final för ”The Voice” i TV4. Enligt alla kriterier – utom ett – har det varit den mest framgångsrika musiktävlingen i Sverige i modern tid. Högre klass på deltagarna. En konstruktiv process där domarna inte varit domare utan konstruktiva talangscouter som delat med sig av sin kunskap.

Så vad är problemet? Problemet är att det enda kriterium som inte uppfyllts är just det enda som räknas i svensk tevebevakning – tittarsiffror.

”The Voice” massakrerades som väntat av ”På Spåret” och TV4 är inte känt för att ha tålamod. Alla resurser läggs nu i stället på nästa stora musiktävling, den formatmässigt betydligt mindre originellare ”X Factor”.

Rebecca Ferguson kom tvåa i engelska ”X Factor” 2010 och är ett exempel på vad som både är problemet och styrkan med formatet. Det blir per automatik nästan alltid stora balladsångare som vinner. Vinnarrefränger passar bäst dramaturgiskt.

Å andra sidan: 25-åriga Rebecca Ferguson kan verkligen sjunga. Hennes stämband verkar ha lånat Macy Grays sandpapper och med sig har hon Englands främste soulpophantverkare just nu, Eg White, en gång en del av Eg & Alice (lyssna på fantastiska ”Indian”) och mannen bakom låtar som Adeles ”Chasing pavements” och Duffys ”Warwick Avenue”.

Jan Gradvall

E.S.T.
Titel: 301
Skivbolag: ACT
Betyg: 4

Esbjörn Svensson Trio var i början av 2007 världens kanske ledande jazztrio. Trion hade precis spelat in ”Live in Hamburg” som utsågs till ”album of the decade” av brittiska The Times.

Under en turné i Asien och Australien beslutade sig trion för att gå in i studion 301 i Sydney för att förutsättningslöst spela in sina improvisationer.

Men trions framtid rycktes bort efter en olycka lika förödande för svensk jazz som när Jan Johansson, 37, gick bort i en busskrock . Den 14 juni 2008 omkom pianisten Esbjörn Svensson, 44, i en dykolycka.

Först nu, drygt år senare, har de två överlevande medlemmarna, Dan Berglund och Magnus Öström, orkat gå igenom inspelningen. Totalt nio timmar på Sydney-bandet har destillerats ned till en.

Och det låter glimrande. En spelsugen trio i sitt livs form.

Jan Gradvall